Over de helft - Reisverslag uit Malta, Malta van Lieke Dielissen - WaarBenJij.nu Over de helft - Reisverslag uit Malta, Malta van Lieke Dielissen - WaarBenJij.nu

Over de helft

Door: Lieke Dielissen

Blijf op de hoogte en volg Lieke

03 December 2013 | Malta, Malta

Hey hey,

Ik ben over de helft :) Het is alweer december en alles is hier al versierd in kerstsfeer. Ook aan de temperatuur is dat te merken, geen centrale verwarming en dus moeten we 's avonds met een deken de avond doorkomen. Zo heb ik vorige week maandag ook sloffen gekocht omdat mijn tenen niet kunnen wennen aan de koude vloer. Ik ben samen met mijn gastmama en haar dochter van 8 naar typisch Maltees winkeltje geweest. Ook leuk om dat eens gezien te hebben.

Woensdag had ik een beetje een dip. Je bent ver van huis, alleen met toch heel veel lieve mensen om je heen. Ik besefte dat ik hier nog wel even zit en als je je vrienden en familie en de dingen die je liefhebt dan niet bij je hebt, ga je ze nog meer missen. Maar goed, ik ben er nog en een goed gesprek heeft me weer laten lachen.

Helaas is het donderdag begonnen met regenen. Tja regen... zal niet veel voorstellen... nou, als dat het hier regent veranderen de straten in rivieren. Ik heb het "geluk" dat ik elke dag een helling op moet van zo'n 30 meter hoog en als het regent stroomt er een laag van 5 cm water naar beneden. Ik met m'n stoffe Vans schoenen ben daar niet blij mee. Auto's vinden het ook niet nodig om af te remmen dus zo nu en dan krijg je een vloedgolf water over je heen. Lachend rijden ze dan door, is mij al 3 keer overkomen. Gelukkig heb ik mijn vriend de haardroger bij die mijn schoenen dan weer droog maakt, zucht!

Donderdagnacht was er blijkbaar een vulkaanuitbarsting van de Etna. Iedereen is die nacht naar buiten gerend om foto's te maken van een rood gloeiende lucht! Het was de moeite waard.

Vrijdag had ik mijn keuzevak "conversation" met als onderwerp "prostitutie". In de normale lessen zit ik met veel verschillende culturen samen maar tijdens mijn keuzevak zit werkelijk alles bij elkaar. Ik werd ingedeeld in een groepje met een meisje uit Libië. Ze is getrouwd, 28 jaar, gesluierd (handen en gezicht wel zichtbaar) en heeft 2 kinderen. Ik heb die les nog nooit zo veel vooroordelen over onze maar ook aldere culturen gehoord. Maar ik heb ook nog nooit zo hard gelachen. Ik kon het Libaneese meisje gewoon niet bijbrengen dat prostitutie in mijn land bijna als normaal wordt ervaren. Ik zal haar gezichtsuitdrukking nooit meer vergeten.

Na school ben ik met mijn Franse klasgenootje iets gaan drinken. Ze hebben hier belachelijk goede koffie! 's Avonds ben ik met mijn Zweedse kamergenootjes uit gaan eten bij Rokko's. Ik hoop elke avond weer dat mijn gastmama ons een groot stuk vlees voorschotelt, helaas nog steeds veel pasta. Dus wat ik mis is een groot stuk vlees. Ik heb dus een mega stuk spareribs besteld en wat heb ik daar van genoten. 's Avonds ben ik op stap geweest. Leuk maar anders als in Nederland. Op stap gaan met je vrienden in een ander land is toch gezelliger, maar al bij al een geslaagde avond.

Zaterdag zouden ik en mijn Zweeds kamergenootje naar Valetta gaan. Maar we hadden vrijdag al gehoord dat er een storm op komt was vanuit Afrika. Het heeft de hele dag gewaaid, geregend en later ook bliksem en onweer. We hebben onze plannen gewijzigd en een filmarathon gehouden. Aangezien ik de laatste 2 Harry Potter films niet had gezien hebben we dus alle Harry Potter films terug gekeken.

Door de storm heb ik 's nachts geen oog dichtgedaan. Maar zondag moest ik er weer vroeg uit en met een beetje tegenzin mijn bed uit richting Marsaxlokk en de Blue Grotto. Toen ik richten het verzamelpunt liep besefte ik wel wat een vies weer het die nacht was geweest. Water overal en het hele strand lag vol met viezigheid uit de zee en sommige delen van de huizen zijn beschadigd. Het was maar de vraag of dat er wel een markt zou zijn in Marsaxlokk. Gelukkig was die er wel. Apart om op te kunnen gaan tussen de Maltese bevolking. Ik heb wat geproefd van de Maltese specialiteiten en ik vond het wel lekker. Ook de resten van de storm waren daar te zien en zo nu en dan kwam het water aan land. Met helaas weer natte voeten zijn we toen naar de Blue Grotto gereden. Een prachtig uitzicht maar helaas geen boottocht door de hoge golven. Het was weer aan het regenen en dus hebben we gelunched in een typisch Maltees restaurant waar ik weer genoten heb van een stuk vlees. Ik had liever de zeevruchten geproefd, maar daar ben ik helaas allergisch voor. Na 1,5 uur wachten en heel snel eten moesten we opeens terug naar St. Julians. Waarom werd me later pas duidelijk. Er was ontzettend slecht weer op komst en het was mogelijk dat ze de straten zouden afsluiten. Ik heb nog snel wat foto's kunnen maken van de hoge golven, daarna was ik blij dat ik in het busje zat. Het viel met bakken uit de hemel...

Maandag zijn we gestart met een hoger level Engels. Ook krgen we de mededeling dat we woensdag de 11e een kerstshow hebben voor alle EF Studenten. Iedere klas wordt gevraagd om op te treden. Wij gaan een rap/dans/acteer/zang performance doen. Ik ben benieuwd.

Nog 11 dagen voordat ik weer in mijn eigen kikkerlandje ben.
Tot snel ♥

Liefs Lieke

  • 03 December 2013 - 22:49

    Floor:

    Gelukkig mup desse t noa dien zin hes,
    Nog f volhoaje en dan kinse wer gezellig met os samen zien en natuurlijk met thoes en sasha.
    K lees net desse ges optreden, hoajse t waal n bitje bescheiden want wil neet desse met die boetelanders doa dalijk beater bis dan ozze zang en dans kunsten he!!

    Tot snel mup!

    Xx

  • 04 December 2013 - 07:28

    Miranda Kessels:

    super toppie om je verslag je lezen...jij bent goed bezig...go girl...je bent een echt chickie...liefs miran

  • 04 December 2013 - 07:32

    Marleen:

    Hallo Lieke,
    Het is echt een spannend avontuur. Heel veel succes met jullie optreden!

  • 04 December 2013 - 17:45

    Ine:

    Hoi Lieke,
    Het doet me goed te horen dat je thuis toch een beetje mist, ik mis jou ook (soms).
    Tot gauw, groetjes mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Voor de minor Experience Abroad ga ik vanaf 3 februari 2017 samen met Kallista 3 maanden stage lopen in Bonaire. Wij combineren verschillende stageplekken zodat we alles hebben gezien van het prachtige Bonaire.

Actief sinds 11 Nov. 2013
Verslag gelezen: 864
Totaal aantal bezoekers 8630

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 22 April 2017

Minor Experience Abroad Bonaire

16 November 2013 - 14 December 2013

Malta

Landen bezocht: