One week down - Reisverslag uit Malta, Malta van Lieke Dielissen - WaarBenJij.nu One week down - Reisverslag uit Malta, Malta van Lieke Dielissen - WaarBenJij.nu

One week down

Door: Lieke Dielissen

Blijf op de hoogte en volg Lieke

26 November 2013 | Malta, Malta

Hallo allemaal,

Mijn eerste week in Malta is goed bevallen. Op maandag had ik de introductie en meteen daarna startte mijn lessen. Het was in het begin wel lastig om zomaar een klas binnen te vallen, maar gelukkig waren ze allemaal wel vriendelijk.

Woensdag ben ik met een van mijn Zweedse kamergenootjes naar Sliema geweest om te shoppen. We zijn met de bus gegaan. Dat busverkeer is hier een groot drama. Je stapt op de bus en dan moet je maar raden waar je eruit moet. Is nogal lastig aangezien ik niks snap van dat Maltees. Maargoed dat ik iemand bij me had die wist waar we moesten zijn. Eenmaal aangekomen via een bouwplaats kwamen we in een groot overdekt winkelcentrum uit, 3 verdiepingen en voor ieders wat wils. Toen we daar alles gezien hadden zijn we nog via de boulevard van Sliema naar het centrum gelopen. Ook daar leuke winkels en een gezellig sfeertje. Helaas niet lang van kunnen genieten want ik had 's middags gewoon school.

Op vrijdagavond ben ik voor de eerste keer uitgeweest in Paceville met een Oostenrijks meisje. We wilden eerst ergens wat drinken en daarna eens een leuke club verkennen. Maar helaas is het bij het eerste gebeleven. Paceville is een steegje dat je met trappen omhoog moet, aan beide kanten liggen cafées en discotheken. Wij zaten onderaan die trappen in een pub. We hadden net een cocktail besteld toen er 2 dronken (Russen?) langskwamen.
Een daarvan stootte in de café tegenover ons expres een drankje om. In eerste instantie gebeurde er niet zo veel. Maar na 5 minuten kwamen ze terug in de pub waar wij zaten. Daar deed hij hetzelfde maar hij flipte helemaal uit. Serieus iedereen die er rond stond kwam op hun af en met 20 tegen 2 hebben ze hun echt in elkaar getrapt. Wij waren zo bang dat we ons maar ergens achter het vrouwelijk barpersoneel verstopt hebben. Ik voelde me op dat moment echt even niet veilig. Bloedend en schreeuwend zijn die mannen toen weggerend en later hoorde we wel dat de politie ze had opgepakt. Wat een avond... maar zin om op stap te gaan had ik toen niet meer.

Zaterdag ben ik met mijn Nederlandse klasgenootje naar Mdina geweest. Dat is de oude hoofdstad van Malta. De stille stad ook wel genoemd. Je hoort niemand praten en er zijn ontelbare kleine steegjes en huisjes. Helemaal aan de achterkant van de stad heb je een prachtig uitzicht over Malta. Maar wij kwamen daar eigelijk niet voor. We hadden gehoord dat daar ergens een restaurantje lag wat beroemd is om hun cake. En ja hoor dat kan wel kloppen. Ik bestelde een chocolade cheesecake, het was alsof ik al een week niks had gegeten zo lekker. Beste €2.85 ooit! Hahaha. Verder stelt Mdina niet heel veel voor. Daarna zijn we terug gegaan met de bus naar Valetta de hoofdstad van Malta waar we even hebben rondgekeken. Maar ik heb niet alles gezien, want dat wil ik komende zaterdag doen.

Zondag was een van mijn mooiste dagen van mijn leven. Als klein meisje droomde ik er van om te zwemmen met dolfijnen en nu had ik de kans. Slecht geslapen en super zenuwachtig (omdat ik alleen met de bus moest) ben ik toen naar het park gegaan. Een klein park met papegaaien, schildpadden, reptielen, zeeleeuwen en dolfijnen. Omdat het die dag hard waaiden en de show van de vogels anders niet door kon gaan hebben ze toen van een paar shows een interactieve meeting gemaakt. Je kreeg informatie over de vogels en daarna kon je met de papegaaien op de foto. Omdat het niet druk was, was er ook nog tijd voor een meeting met reptielen. Slangen, spinnen en hagedissen... mij is alles goed maar een spin moet bij me uit de buurt komen. Daarna nog een leuke show gezien met zeeleeuwen. Allemaal leuk en aardig maar daar kwam ik niet voor. Ik kwam voor de dolfijnen. Een gave show met veel trucjes. Ook de muziek pastte er goed bij. Een beetje te goed want ik kreeg tranen in mijn ogen. Op zo een moment is het toch lastig om te beseffen dat je hier alleen zit...

Na de dolfijnenshow was het toch echt tijd om te zwemmen. Er was alleen een probleempje. Ik had getekend, voordat de sessie begon, voor dat ik al mijn sierraden moest uit doen. Ik had er op dat moment alleen niet over nagedacht dat mijn oorpiercing niet uit kon. Daar ging mijn droom bijna. Gelukkig was er een vrouwtje wel zo aardig (want de meeste Malteese mensen zijn echt niet aardig) om te zeggen dat die dingen toch moervast worden gedraaid. Dus daar ging ik dan. 2 dolfijnen voor mij alleen. Normaal doe je zo een sessie met 12 mensen, gelukkig had ik een privé les aangezien er geen andere zwemmers waren die dag. Ik mocht met ze zwemmen en ze kunstjes laten doen. Wat een prachtige dieren. Super slim en mensvriendelijk. Een geweldige ervaring.

Toen ik 's middags terugkwam, lag mijn Colombiaanse kamergenootje nogsteeds te slapen. Ze is 32 maar ik zou eerder zeggen dat ze 16 is. Vermoeiend af en toe...

Gelukkig dat 's avonds mijn Zweedse kamergenootjes terugkwamen uit Londen waar ze 4 dagen met vrienden waren geweest. Toen hebben we gepraat over de typische dingen in Nederland en Zweden. Ik heb nog nooit zo gelachen. Onderwerpen als: homo's, drugs en Sinterklaas. Wel heb ik wel vanalles geleerd over hun cultuur. Zo ben ik maandagavond naar een Zweedse snoepwinkel en supermarkt geweest. Wel grappig dat ze korting kregen omdat ze Zweeds zijn. Zij hebben een feestdag op de 13e december en die moeten ze dus missen, want ze zijn hier nog tot Mei. Ik moet Sinterklaas op de 5e december ook missen. Dus nu hebben we besloten om surprise te doen met z'n 4 en de nacht van 12 op 13 december de hele nacht wakker te blijven. Dat is namelijk wat ze doen op "Lucia". Ik ben benieuwd.

Verder gaat alles goed hier. Ik leer elke dag weer een beetje meer. Vanaf volgende week starten we weer een level hoger op school.
Zaterdag ga ik nog met een van mijn Zweedse kamergenootjes en mijn Franse klasgenootje naar Valetta (de hoofdstad). It's shoppingtime! En natuurlijk een beetje om te genieten van de omgeving. Ook wil ik eens gaan uiteten in een typisch Maltees restaurant. Mijn gastmoeder kookt goed, maar als je 5 dagen in de week pasta moet eten komt dat ook je neus uit.

Zondag ga ik met de EF school naar Marsaxlokk, een vissersdorpje met gekleurde bootjes en een vismarkt. Daarna gaan we nog naar de Blue Grotto. Dus nog genoeg in het vooruitzicht. Let's do this.

Byebye
x Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Voor de minor Experience Abroad ga ik vanaf 3 februari 2017 samen met Kallista 3 maanden stage lopen in Bonaire. Wij combineren verschillende stageplekken zodat we alles hebben gezien van het prachtige Bonaire.

Actief sinds 11 Nov. 2013
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 8630

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 22 April 2017

Minor Experience Abroad Bonaire

16 November 2013 - 14 December 2013

Malta

Landen bezocht: