Week 1 zit erop - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Lieke Dielissen - WaarBenJij.nu Week 1 zit erop - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Lieke Dielissen - WaarBenJij.nu

Week 1 zit erop

Door: Lieke Dielissen

Blijf op de hoogte en volg Lieke

12 Februari 2017 | Bonaire, Bonaire

Bon dia,

Een lang verslag over de eerste week op Bonaire, je bent gewaarschuwd. Het wennen heeft al plek gemaakt voor een aantal gewoontes en dat zal de komende weken alleen maar meer worden.

De eerste week stage zit erop…

Dinsdag (7-2) zijn we weer naar de particuliere basisschool geweest. Kallista en ik hebben maandag nagepraat over hoe we de eerste stagedag hadden beleefd. Met gemengde gevoelens over de eerste dag, voelde de tweede dag al een stuk prettiger. Mijn mentor biedt me veel kansen en staat open voor de opdrachten die ik wil uitvoeren. Ik ga vooral aan de slag met kleine groepjes kinderen die moeite hebben met taal of rekenen. Het kunnen ook de sterke leerlingen zijn die ik extra begeleiding of uitdaging geef. Verder mag ik elke dinsdag de gymlessen verzorgen. Dat leek me een hele leuke uitdaging aangezien ik vanaf mei (als ik weer terug in Nederland ben) de minor bewegingsonderwijs ga volgen. Mooi! Sluit meteen aan bij mijn interesses en op het schoolplein in het zonnetje is dat geen straf. In de avond zijn we met Vera naar Kralendijk gereden voor een lezing over kinderen met een trauma en het effect daarvan in de klas. De lezing werd verzorgd door de Algemene Faculteit van de Universiteit van Curaçao. Wat me vooral opviel is dat er veel leerkrachten daar waren van verschillende scholen en dat er dus genoeg mensen zijn die iets willen veranderen aan het onderwijs op Bonaire. Maar uiteindelijk wordt er niets tot weinig gedaan met deze informatie en gaat iedereen weer door zoals het altijd al ging.

Woensdag heb ik met Kallista een start gemaakt aan een opzet voor ons programma bij de onderwijspraktijk. Vera heeft een oproep gedaan voor kinderen uit groep 3-4-5 om op woensdagmiddag een uur naar de onderwijspraktijk te komen om daar bezig te zijn met woordenschat en technisch lezen. Het programma daarvan (10 weken) gaan wij zelf opzetten. We willen tijdens deze dagen vooral spelenderwijs bezig zijn met de kinderen die deelnemen. Verder willen we ook nog kijken of er een mogelijkheid is om voor kinderen uit groep 8 een uurtje bijles te geven in studievaardigheid, zodat ze beter voorbereid naar het middelbaar onderwijs gaan. Woensdagavond ben ik voor de eerste keer een rondje gaan rennen hier in de buurt, ik moet toch een beetje bezig blijven. Langs het strand met een ondergaande zon is dat nog helemaal zo slecht nog niet!

Donderdagmorgen weer vroeg op voor onze eerste dag stage op de traditionele basisschool. We werden gastvrij ontvangen door een van de medewerkers van de school. Ze vertelde hoe de school te werk ging en bij wie we terecht kwamen. Bij het lokaal van groep 8 werd ik ontvangen door mijn mentor voor de komende donderdagen. Het viel me meteen al op dat ze elk kind welkom heette bij het binnenkomen. Dat vind ik wel een mooi gebaar, je ziet zo meteen hoe het kind zich die dag voelt. De kinderen waren erg verbaasd toen ze mij zagen, een voorstel rondje was wel op z’n plaats. Ik heb vooral geobserveerd en leerlingen met vragen geholpen. Leerlingen praten onderling vooral Papiaments, maar krijgen instructie in het Nederlands. Ik had wel moeite met het verstaan van een aantal leerlingen doordat ze relatief slecht Nederlands praten of zinnen fout formuleren. Tijdens de pauze heb ik mijn mentor helemaal uitgehoord. Ze was oprecht geïnteresseerd en liet me van alles weten over de school en het eiland. Op deze school dragen leerlingen een uniform, waardoor ze nog meer op elkaar lijken. Ik heb 28 leerlingen in mijn groep, dus namen onthouden gaat ‘m niet worden ben ik bang. Na stage stonden we met pech naast de weg, we wilde vanuit stage weg rijden, maar onze scooter dacht daar anders over. Gelukkig is dat weer opgelost, maar ik ben bang dat dit niet de laatste keer zal zijn. ’s Middags heb ik even geskypet met het thuisfront. Fijn om ze even te laten zien hoe ik terecht ben gekomen. Alle nieuwtjes van de laatste dagen zijn weer uitgewisseld. Daarna ben ik met Kallista naar de ACTION van Bonaire gereden voor super fabulous waterschoentjes aan te schaffen, roze met paars, echt mijn kleur, achja… als ze hun werk maar doen de komende 3 maanden!

Vrijdag lekker een dagje vrij omdat onze cultuurinstelling niet zo een held is met terugmailen. We zijn ’s middags naar Salt City gereden (met onze fabulous waterschoentjes én een picknick) voor onze eerste snorkelsessie. De onderwater wereld op Bonaire is echt super mooi, je wordt er echt rustig van. ’s Avonds als echte toeristen door de Kaya Grandi geslenterd en heerlijk gegeten bij Joe’s Restaurant.

Zaterdag hebben we lekker lui aan het strand gelegen, helaas was het weer op Bonaire een beetje wisselvallig en begon het te regenen. Thuis maar een filmpje aangezet en een nog luiere avond op de bank doorgebracht.

Zondagochtend hebben we met de pick-up een rondje gemaakt over de noordkant van het eiland. Eerst hebben we een tussenstop gemaakt bij 1000 steps, een steile trap naar beneden bracht ons naar een mooi plekje om te snorkelen, dus daar komen we nog een keer voor terug. We zijn doorgereden naar het Gotomeer. We hadden de flamingo’s al eerder gespot, maar nog nooit van zo dichtbij. Wat zijn die beesten prachtig. Via een tussenstop met een drankje in Rincon zijn we teruggereden naar Kralendijk voor een ijsje aan de boulevard. Een gezellige zondag die we hebben afgesloten met het boeken van een vakantie. Ja ja, wij gaan in een van onze laatste weken nog lekker genieten van een vakantie op Curaçao. Al jaloers?

Voor de helden die dit hele verslag hebben gelezen, ik beloof dat ik het de volgende keer korter houdt, er valt ook zo veel te vertellen over de eerste indrukken!

Liefs Lieke

*Om de privacy van de school, leerkrachten en leerlingen te beschermen noem ik geen namen van scholen of mensen*

  • 13 Februari 2017 - 13:17

    Marjo:

    Ha die Lieke!
    Super om dien relaas te leaze! Tusse de regels preuf ig ein dink:
    dit geit hieelemoal Good koome !
    Hoad det enthousiasme vast tot t intj....
    Enne joa JALOERS! Geniet !

  • 13 Februari 2017 - 21:17

    Danielle:

    Klinkt super Lieke, komen we hier ook een beetje in zomerse sferen...
    Geniet ervan en laat maar komen die verslagen!!
    Grz Danielle

  • 16 Februari 2017 - 08:23

    Nicole Weijere:

    Hey Lieke! Zo te lezen vermaken jullie je prima en ben je volop aan het genieten!
    Leuk om je verslag te lezen!! Tot snel weer! Gr Nicole en dikke knuffel van Liv en nouk

  • 07 Maart 2017 - 15:22

    Oma Rien:

    Hoy Lieke. Wat een fijne verhalen. Geweldig dat je dat mag beleven. Hier is het niet zo goed Opa is wat ziek maar kan met medicijn thuis blijven. We hopen dat hij gauw opknapt. Jou mamma en Marleen staan ons met raad en daad bij. Het komt goed. Geniet jij maar van je stage. Heel veel groetjes van Opa en mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Bonaire

Minor Experience Abroad Bonaire

3 maanden stage in Bonaire

Recente Reisverslagen:

24 April 2017

Terug op Nederlandse bodem

14 April 2017

Alles kan

03 April 2017

Op zoek naar Frans!

26 Maart 2017

Doe de test!

20 Maart 2017

Alles komt goed
Lieke

Voor de minor Experience Abroad ga ik vanaf 3 februari 2017 samen met Kallista 3 maanden stage lopen in Bonaire. Wij combineren verschillende stageplekken zodat we alles hebben gezien van het prachtige Bonaire.

Actief sinds 11 Nov. 2013
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 8612

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 22 April 2017

Minor Experience Abroad Bonaire

16 November 2013 - 14 December 2013

Malta

Landen bezocht: