De eerste dagen op Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Lieke Dielissen - WaarBenJij.nu De eerste dagen op Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Lieke Dielissen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op Bonaire

Door: Lieke Dielissen

Blijf op de hoogte en volg Lieke

06 Februari 2017 | Bonaire, Bonaire

De eerste dagen op Bonaire... even wennen!

Na een lange vlucht, met tussenstop op Curacao, kwamen we vrijdag aan op Flamingo Airport Bonaire. Vera en haar dochter Femke stonden ons op te wachten. Na een kort ritje naar het Guesthouse Casa Di Mario, waren we eindelijk op plaats van bestemming. Na een korte kennismaking met Mario en Jordi kregen we een rondleiding door het appartement. Ontzettend mooi en strak ingericht met vrolijke kleurtjes. We hebben onze koffers uitgepakt en een gezellig avondje gekletst met een heerlijk drankje in onze hand. Vera en Mario hadden ons veel te vertellen over het eiland en de manier van leven van de Bonairianen. We zijn op tijd gaan slapen.

Zaterdag (4-2) hebben we een ritje gemaakt met de auto naar Kralendijk en meteen een scooter gehuurd voor 3 maanden. Bonaire heeft geen openbaar vervoer en een scooter is een prima manier om lekker over het eiland te crossen. We hebben wat boodschappen voor de eerste week ingeslagen en daarna zijn we terug naar het Guesthouse gereden. 's Middags heeft Mario ons het eiland laten zien. We zijn langs onze stageplekken gereden en hebben al mogen genieten van een prachtig uitzicht op Seru Largu. Verder zijn we over de Boulevard naar Sorobon beach gereden. Als je dit plaatje ziet weet je pas echt hoe mooi het is. Met z'n 5e genoten we van een heerlijke smoothie op een heel mooi plekje van Bonaire, hier komen we zeker heel vaak terug.

Op zondag zijn we naar het strandje dichtbij het Guesthouse gelopen, het water is overal op Bonaire prachtig, er is geen breed strand hier op het eiland zoals de stranden in Spanje of Nederland, waardoor sommige plekken moeilijk bereikbaar zijn (rotsen en koraal). Vanuit Bachelor's Beach zijn we een stukje verderop naar een plek gelopen waar de zee gemakkelijker te bereiken was. Hier hebben we echt even van genoten. In de middag hebben we de scooter gepakt en een rondje over de zuidkant van het eiland gereden. Door de sterke wind was dat nog een hele trip, maar hebben we de flamingo's kunnen spotten en een kijkje genomen bij de slavenhutjes en de zoutpannen. Na het avondeten zijn we vrij vroeg gaan slapen, het is hier om 19.00u donker en door het warme weer ben je 's avonds gewoon moe.

Vandaag begon onze eerste stagedag op een particuliere bassischool. De wekker stond om 05.30u, pfhoe! In het donker op de scooter vertrokken zodat we om 07.00u met onze stagedag konden beginnen. We werden ontvangen door de directeur van de school en kregen kort een beetje informatie. We lopen hier stage op maandag en dinsdag, Kallista bij de kleuters en ik in groep 3/4. De klaslokalen zijn moderner dan verwacht, geen digiborden maar krijtborden of whiteborden. Wel 2 computers en een aantal tablets en bekende methodes die in Nederland ook gebruikt worden. De school start om 07.30u en begint dan ook direct. Ik heb deze dag al mijn handen uit de mouwen kunnen steken door met een groepje kinderen te gaan lezen en een aantal dictees af te nemen, verder heb ik veel geobserveerd. De niveaus van de leerlingen liggen hier zo ver uit elkaar, de ene is van Nederlandse afkomst en spreekt vloeiend Nederlands, de ander komt uit Peru en kent de taal nog niet. De klas telt 25 leerlingen en is best druk. Aan de manier van lesgeven en afspraken in de klas zal ik nog even moeten wennen. Doordat de leerlingen laat pauze hebben (10.30u) en het continurooster was de concentratie snel op. Mijn mentor heeft vandaag en morgen rapportgesprekken, waardoor we tussendoor van alles besproken hebben, maar nog niet echt hoe ik de komende 3 maanden voor me zie, dat komt allemaal nog wel.

Vanmiddag genoten van het mooie weer aan het zwembad. Heerlijk die afwisseling. De temperatuur is even wennen, maar dat gaat vrij vlot. Ik heb meer moeite met de muggen en nog erger, de jeuk, de eerste avond namelijk al volledig lek geprikt. M'n benen zien er geweldig uit :). Morgen weer een dag stage op de particuliere school en de rest van de week zullen we zien hoe het op de andere stageplekken is. Op woensdag lopen we stage op de onderwijspraktijk van Vera, die ons op het moment dat ik dit typ komt vertellen dat er al 3 aanmeldingen zijn voor het "programma" dat we gaan opzetten m.b.t. woordenschat. Op donderdag nemen we een kijkje op een traditionele basisschool. Op vrijdag gaan we naar een cultuurinstelling die samenwerken met scholen, een heel breed programma, ik laat het allemaal op me afkomen. Ik geniet volop en besef dat ik moet genieten van elk mooi moment dat ik hier beleef, de tijd vliegt... nu al!

Warme groetjes van Lieke!

*Om de privacy van de school, leerkrachten en leerlingen te beschermen noem ik geen namen van scholen of mensen*

• 07 Februari 2017 - 14:08

Ine:

Laat het inderdaad maar op je afkomen. Leuk om het zo te kunnen volgen.
    Op dit moment regent het hier en vanavond misschien sneeuw. Dus jij staat er beter voor.
    Groetjes Mam

• 07 Februari 2017 - 19:33

Mariska:

Hoi Lieke,
    Geniet van alle, bijzondere indrukken en natuurlijk het mooie weer.
    Ik kijk al uit naar het volgende verslag.
    Groetjes van ons allemaal,
    Mariska

• 07 Februari 2017 - 21:23

Vincent:

Dag Lieke,
    Het verhaal sluit goed aan bij het skypegesprek van zojuist. Fijn om te horen en te lezen dat jullie goed ontvangen zijn door Vera en door de mensen van de basisschool. Jullie zullen langzaamaan in het ritme komen van het leven daar. En dat is precies de bedoeling! Daar ga je van genieten en ook heel veel van leren. Morgen komt er een poster, met jullie gezichten op een wereldkaart, te hangen op de PABO, zodat iedereen kan zien waar de studenten van de FHKE zitten. Misschien krijg je dan nog meer volgers op dit blog.
    Bon dia!
    Vincent

• 11 Februari 2017 - 19:13

Trucs En Lei:

Hoi lieke even reageren je bent inmiddels al een week weg uit Stramproy het mooie weer dat daar hebt zijn wij jaloers op, scooderrijden, gezien het weer,zullen wij hier wel laten. Verder heeft het hier alles zijn normale gangetje nog veel goed toegewenst